[span6]

בבלוג זה אני אני חוזרת לרחוב העירוני ורוצה לקדם את המודעות לרחובות. לידע ולשתף את הידע המצטבר האישי ומעבודתנו במשרד בארץ ובעולם. שם אנחנו מודדים, בוחנים, מתכננים רחובות חדשים ובעיקר מחדשים רחובות ותיקים. רחובות שיהיו מקומות בלתי נשכחים, המכבדים את הסביבה שלנו ומעשירים את חיינו.

דבר ראשון שעולה בזכרוני בכל עיר שביקרתי בה, הן הרחובות שלה. אני מעריכה, שרובנו זוכרים חלק מהרחובות של הערים שביקרנו בהן, חנויות, בתי קפה ואנשים.
עיר מתקיימת במרחב הציבורי שלה והרחובות הם השטח הגדול ביותר ואח”כ השטחים הפתוחים ומבני הציבור. בשנים האחרונות התמקדנו בעמותת מרחב- התנועה לעירוניות בישראל ובמשרד שלנו- עירית ודרור אדריכלים אורבנים בניתוח מה יוצר “עירוניות איכותית” , כתבנו את  10 כלים לעירוניות כדי להקל על רובנו, את כמות הידע שנצבר בנושא עירוניות בעיקר בעולם. במטרה כמובן לחזור ולחדש את הערים שלנו, בהתחדשות עירונית אמיתית כלומר של המרחב העירוני והרחובות. להפוך אותם למקומות עם איכות חיים גבוהה וכמובן כלי מספר אחד תמיד היה ויהיה: רחובות לאנשים (ראו סרטון)

המרחב המופלא, שאליעזר בן יהודה  החליט לתת לו את השם “רחוב ” בעברית של המאה ה 19, נהפך למילה “כביש” ובצדק. המרחב הציבורי הזה השתנה לרעה ב 60 השנים האחרונות, בעזרת תעשיית המכוניות ומשרתיהם בעיקר מהנדסי התנועה והכבישים, למקום קשה ומסוכן אשר אינו מתאים לאנשים. רק לדוגמא: על פי הלמ”ס והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנת 2014 היו 873 הרוגים ופצועים קשה ברחובות עירוניים בלבד!

עדיין נותרו לנו, כאן בארצנו, כמה רחובות נהדרים ששוה ללמוד מהם. נותרו רחובות נהדרים בעולם שכדאי ללמוד מהם וכיום יש הרבה רחובות שחודשו בכל רחבי העולם (קצת בישראל) שכדאי ללמוד מההצלחות והכשלונות שלהם.

שינוי חתך הרחוב

הנושא שרוב עולם התכנון מדבר עליו כבר כ 20 שנה זה שינוי חתך הרחוב. ממצב שבו המכונית עמדה במרכז המרחב למקום שבו הולכי הרגל מקבלים את העדיפות הגבוהה ביותר, אח”כ תחבורה ציבורית ואופניים ובסוף המכונית הפרטית. הדוגמאות הראשונות שעשו את המהפך היו  אמסטרדם, קופנהגן ורוב הערים בבריטנה. אחריהם צעדה אמריקה ב- New-York, העיר שמתככנת את עצמה כל הזמן, הוציאו הנחיות ב 2009 ומאז שיכללו אותם כבר פעמים האחרון מינואר 2016 . דוגמא נוספת San-Francisco , עיר שנמצאת כבר שני עשורים בראש סולם הערים המבוקשות בעולם לא נחה על שמריה, אושרו הנחיות לרחובות ע”י העיריה בשנת 2006 ומאז שופרו כמה פעמים בתהליכי שיתוף ציבור  Better Streets Plan.  אני מטיילת ברחובות הערים האלו מעל ל 30 שנה ואני רואה וחווה שינויים רבים בשנים האחרונות. דוגמאות נוספות שפורסמו  City Lab  לפני חודשיים. בהתאם לרוח זו הנחיות לרחובות בערים הנחיות מעולות שהוציאו במשרד התחבורה בין 2009-2011. משיטוטי ברחובותינו ומעבודתי במשרד נראה שרוב מהנדסי התנועה והכבישים בארץ לא מתייחסים להנחיות. יתכן ומהסיבה הזאת בניו יורק בסן פרנסיסקו הפכו את ההנחיות לחוקים עירוניים וכנראה גם אנחנו צריכים לעשות זאת.

[/span6]

[span6]

התחדשות עירונית כבר שנים רבות אנחנו מנסים לשכנע ליצור התחדשות עירונית ע”י שינוי הרחובות. בשנת 2009 הכנו מצגת המראה שינויים אפשריים על רחובות שונים בישראל. יתכן ומצגת זו הקדימה את זמנה ועדיין היא מאוד רלונטית.

בתכנית אב להתחדשות מרכז ראשון-לציון פרוייקט חדש בתהליכי תכנון, אנחנו מציעים שינוי חתכי הרחובות הרצל וז’בוטינסקי במטרה להפוך אותם מכבישים חותכים ומסוכנים לרחובות שאנשים ישהוו בהם. אנחנו מקוים שהעיר תאשר את התכנית כולל שינוי החתכים המוצעים.

שינוי הדופן של הרחוב -חזיתות הרחוב

שינוי החתך אכן הוא שלב ראשון והכרחי לשינוי רחובותינו אולם הוא אינו מספיק. השינוי הבא שאותו ואת המחקר היישומי שאנחנו עורכים במשרדנו אני רוצה לשתף בבלוג הזה יהיה שינוי הדופן של הרחובות -חזיתות הרחוב.

[/span6]