במאמר ” מרוב מתחמים וקניונים – הרחובות הראשיים בערים מתרוקנים” סוקר גיא נרדי את מצבם המתדרדר של רחובות ראשיים בערים בארץ, תוך שהוא מעלה מספר תאוריות על הסיבות להתדרדרות.

בהתייחסותו לרחוב העצמאות הוא כותב: “האדריכל דרור גרשון, ממקימי עמותת “מרחב” שגדל וחי בחיפה, מספר שהתכנון הבריטי ייחס חשיבות רבה לקשר של הנמל והעיר, ולכן רחוב שער פאלמר, שניצב לדרך העצמאות, תוכנן כנקודת היציאה מהנמל. ברגע שהשער נסגר, בוטלה הסיבה לקיום עסקים רבים שישבו בסביבה. גרשון
חוזר על ההסבר של קולודני ביחס למשרדי הממשלה שעברו ל”בניין הטיל” ומבקש להוסיף גם את המעבר של מרכזים לוגיסטיים, כמו הנהלת “צים”, לאזור מת”ם ולתל-אביב. לדבריו, הקש ששבר את גב הגמל היתה המטרונית (קווי אוטובוסים שנעים בנתיבים יעודיים). ברגע ששמו גדרות הפרדה שפיצלו את הרחוב, וצריך ללכת 350 מטר עד מעבר חציה מרומזר, חיסלו באופן סופי את האפשרות לזגזג, וכך גם את חיי המסחר ברחוב.”

כסיכום כותב בסוף נרדי: ” האדריכלית עירית סולסי, מעמותת “מרחב”, סבורה שבארץ נחוץ ארגון דומה (ארגון “Main Street America*”, יוזמה של הקרן הלאומית לשימור היסטורי National Trust for Historic Preservation). “העסקים הקטנים והבינוניים הם המעסיק הגדול ביותר, הם הבסיס לכלכלה יציבה וטובה יותר, ובזכותם גם הכסף נשאר בעיר. העסקים האלה לא יכולים להתקיים בקניון, אלא רק ברחוב. אבל ראשי הערים עובדים לטווח קצר ויש בורות של אנשי המקצוע. גם בארץ צריך ארגון שהוא מקור של ידע ותמיכה”.

אנו שמחים שגיא כתב על הנושא החשוב הזה, תוך נסיון לעלות לסדר היום הציבורי את מצב הרחובות הראשיים בערים שלנו, ואת ההשלכות ההרסניות של קניונים ומרכזים מסחריים שנבנים מחוץ לערים.