השכונות הוותיקות, שנבנו בשנות ה-50 וה-60 הלכו והזדקנו, בעיקר בפריפריה ולמרות ניסיונות לשיפורן, השכונות התדרדרו ונעזבו ע”י כל מי שיכל להרשות לעצמו. חלק מהתושבים השקיעו בבית פנימה, אולם המרחב הציבורי, בכלל זה השטח הפרטי הפתוח של המבנים, הוזנח ונשאר כשטח פגוע. שכונות אלו נקראות לרוב: “שיכון”.

במקביל קיים מחסור בדירות ברות השגה לצעירים שרוצים להישאר בשכונות, אבל לא במצבן הירוד. מדיניות הממשלה להתחדשות עירונית באמצעות פרוייקטי: “פינוי בינוי” ו”תמ”א 38″ , מתאפשרים רק בישובים בהם ערכי הקרקע גבוהים והיזמים הפרטיים מרוויחים הרבה מקידום של פרויקטים. ולכן תוכניות אלו אינן מתאימות לשיכונים בפריפריה, וכך נוצר מצב שאין התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות.

פרויקט: “משיכון למקום” מציע פתרון מכיוון אחר, טיפול במרחב הציבורי, בתוך השכונות הוותיקות וטיפול בחזיתות הבתים. פתרון זה יכול להתאפשר בעזרת סכומים ראליים, אשר העיריות  בפריפריה יכולות וצריכות להשקיע בכל מקרה למען הישוב עצמו.

מטרה נוספת של פרויקט: “משיכון למקום”, היא מציאת פתרונות להקמת יחידות דיור חדשות בשטחים הריקים, בתוך השיכונים ומסביבם. בניה בתוך מרקם עירוני קיים, דורשת פחות השקעה של תשתיות שכן רובן כבר קיימות. וכך נוצאים מגורים ברי השגה לצעירים, שיבחרו לחיות בתוך המרקם העירוני הוותיק, עם תשתיות נוחות תחבורה ציבורית סבירה ולא בשכונות חדשות, תלויות רכב פרטי ומרוחקות.

 

אנו מציעים לחזור לטפח את סביבת המגורים בשכונות, ליפות ובעיקר להעשיר אותה. ליצור מרחבי חיים אשר יצרו: מקום איכותי, העלאת הערכה של התושבים למקום המגורים שלהם, יעודדו שהיה ובניית קהילה שתתגאה במקום ובעיר. ונהפוך את המקום משיכון – למקום.

הפרוייקט משיכון למקום, נעשה בשיתוף עם קרן מיראז’, ובו נבחן את כל הישובים העירוניים בנגב בשני תחומים אלו:

  1. איתור ומיפוי השטחים הריקים בתוך המרקם העירוני שניתן לבנות בהם מגורים.
  2. נבחר כמה נקודות מפתח מחוללי שינוי במרחב הציבורי בשכונות המגורים הקיימות, בהן נדרשת התחדשות.
  3. נספק כלים ופתרונות ישימים, אפשריים להתחדשות השכונות, ללא צורך ביזמים חיצוניים, אלא בעזרת הרשות המקומית והתושבים

הדרך שלנו: אנו מקימים את “הסטודיו”- קבוצת אדריכלים, אנשי מקצוע וסטודנטים, המגיעים ממשרדים ומקומות עבודה מגוונים, אשר יחד נגבש רעיונות/תוכניות/פתרונות עבור השיכונים שיבחרו. העבודה משותפת של קבוצת הסטודיו כוללת סיעור-מוחות, סיורים בשטח, ופיתוח מודלים  שירחיבו את מגוון הרעיונות והאפשרויות להפיכת השיכון למקום.

אנו מאמינים שיצירת מרחב ציבורי איכותי ומכובד הוא הפתרון שייתן לשכונות אלו את ההרגשה המכובדת והעלאת התדמית של הקהילה והנראות העירונית. הפרויקט גם יצעיר את השכונות ע”י כניסתם של צעירים לשכונה וסביבתה.