הרחוב המסחרי, הוא הרחוב הכי מפונק בעיר והוא לא מוכן לקבל פשרות

מה פירוש  מפונק?

כדי שמסחר יתקיים ויצליח חייבים להסתובב  כ 400 הולכי רגל לשעה בשעות השיא, ברחוב עצמו ובסמיכות למסחר. כל איש שיווק או יחצן אירועים יספר לך שלהביא הרבה אנשים למקום אחד זה אתגר גדול!!   בכדי לעמוד באתגר הנדרש תכנון רחוב מסחרי דורש  6 תנאי יסוד ו- 7 כלים נוספים בכדי שהוא יצליח. רחוב מסחרי לא מוכן לקבל פשרות! אם כלים אלו לא יתקיימו הרחוב יהיה בינוני, אנשים ילכו למקום מוצלח יותר. 

מעט מתכננים או אדריכלים יודעים לתכנן רחוב מסחרי,  בגלל המסורת התכנונית שהשתרשה של שכונות עם “מרכזים” והפרדת שימושים. בנוסף תהליך התכנון ואישור תוכניות נהפך ליהיות תהליך שהתוצר שלו הוא בעיקר תשריט, אוסף שלהוראות מופרדות ופשרות ואילו  רחוב מסחרי הוא מפונק לא מוכן לקבל פשרות! 

לתכנן רחוב מסחרי מעורב שימושים מומלץ להיעזר בשיטה של  Form Based Codes – FBC

כדי שאנשים בכלל יגיעו לרחוב מסחרי נדרשים מינימום 6 התנאים הבאים:

עירוב שימושים

רחוב מסחרי - עירוב שימושים 1

רשת רחובות צפופה

רשת הרחובות בפאריז
  1. עירוב  שימושים -מקום המאפשר מסחר, משרדים, מגורים, מבני ציבור ותעסוקה – מביא אנשים שגרים עובדים ומקבלי שירותים למקום. מרכז ורחוב מסחרי חייבים להיות פעילים שעות רבות ביממה בכדי להצליח כלכלית ולכן מגורים קרובים ואף צמודים מהווים תנאי הכרחי לפעילות הרחוב ראה פוסט מגורים במרכז העיר. בעקבות הקורונה אנחנו רואים שרחובות מסחרים שאין מגורים בסביבתם הקרובה שוממים. למשל העיר התחתית בחיפה. 
  2. רשת רחובות צפופה יוצרת נגישות נוחה –  תנאי בסיסי שאינו אינטואיטיבי. הרחוב המסחרי תלוי להצלחתו ברשת הרחובות אשר מסביבו, מסביב למרכז ובכל העיר. אנשים יגיעו רק בתנאי שיהיה נוח, קצר ועם הרבה אפשרויות הליכה, רכיבה או נסיעה. רשת רחובות צפופה פירושה אל הרחוב המסחרי עצמו צריכים להגיע הרבה רחובות המצטלבים איתו כלומר: צומת כל 60 -120 מ’ . אם נצליח בזה יסתובבו אנשים  ברגל  אשר יוכלו להכנס לבתי עסק לפגוש אנשים ולשבת בספסל .  דוגמא בשכונה חדשה שתכננו בגן יבנה  כל השכונה ברשת צפופה כך וכל הרחובות מובילים אל הרחוב המסחרי בלב השכונה. הסבר גרפי על חשיבות הרשת – גלגלו למטה.
  3. תכסית קרקע  גבוהה– כל המבנים קרובים או צמודים אחד לשני וללא הפסקות ארוכות ביניהם. בשכונה חדשה באור יהודה יצרנו תוכנית בינוי והוראות עיצוב לרחוב מסחרי בתכסית קרקע גבוהה. בתוכנית האב למרכז הוותיק של ראשון לציון יצרנו הוראות לחיבור בין מבנים
  4. נראות טובה למירב העסקים – עדיף רחוב צר עם חזיתות מסחריות משני צדדיו, שניתן לראות את העסקים משני צידי הרחוב. שדרת עצים, או פרחים או משחקי ילדים רחבה לא מאפשרת לאנשים לראות את בתי העסק ואת חלונות ראווה. אם אנשים יהיו רחוקים מהעסקים הם לא יכנסו ויקנו והחנויות יסגרו. פרויקט בשכונה א’ בבאר שבע 
  5. אינטנסיביות–  עדיף רחוב קצר עם צפיפות עסקים ושירותים מאשר רחוב ארוך עם עסקים מפוזרים לאורכו. אף אחד לא רוצה להסתובב אפילו 100 מ’ ללא עניין וכמובן עדיף רחוב עם שני צידי מסחר.
  6. תחבורה ציבורית איכותית מרחבי העיר בתדירות טובה, רוב שעות היממה גם לתושבים המגיעים לבלות בערב ולעובדים ולתלמידים בבוקר. הרי רוב האנשים גרים רחוק מהמרכז ולרובם אין להם רכב צמוד. עפ”י מחקר שנערך ברחובות מסחריים רוב האנשים הגיעו לרחוב בתחבורה ציבורית ראה פוסט  תחבורה חלק משמעותי ממרכז העיר

בתחרות בין הרחובות והמרכזים המסחריים התנאים הראשונים הם תנאי יסוד הכרחיים אך אינם מספיקים

כדי שיגיעו הרבה אנשים וגם ישהו ברחוב מומלצים הכלים הנוספים:

  • יצירת מקום – הרחוב הוא חוויה תלת מימדית. לחזיתות של החנויות יש השפעה גדולה על איך הרחוב ניראה. חזיתות אחידות הן לאו דווקא מעניינות!! (ועדות תכנון תרדו מהדרישה הזאת). בכדי ליצור מקום נדרשים כ 25 כלים שונים    5 *5  אפשרויות וכלים   עידוד יצירת שפה מקומית מגוונת בחלק מסוים של הרחוב יצור ייחודיות למקום שתיירים מהארץ יגיעו אליו.            מקום לשהייהצל צל ועוד צל  וגם קצת שמש בחורף- עצים טובים נותנים את כל זאת- זה מגיע עם פריחה וציפורים.         המון ספסלים ומקומות ישיבה שונים ומגוונים, המזמינים לשבת,  הספר William Whyte -The Social Life of Small Urban Spaces  עדיין מתאים מאוד-בהתאם למחקר שלו אנחנו במשרד מחשבים לכל 100 מטר אורך רחוב = 50 מ”א מקומות ישיבה כלומר כ 20  ספסלים רגילים לפחות.   תאורה להולכי רגל (לא למכוניות)- תזכרו בחורף כבר בשעה 16:00 חשוך.  שילוט מעניין ואיכותי שהולכי רגל יוכלו לראות. ♥ חוויות יחודיות -לחזק מורשת מקומית אדריכלית או ליצור תרבות חדשה ובועטת ע”י אמנות, צבע, ציורי קיר בכדי ליצור הזדהות מקומית אשר מביאה תיירות. Φ נקודות עניין ייחודיות Φ  ומקומות בילוי לגילאים שונים. 
  • תחושת בטחון אישי – מדרכות רחבות נוחות ורציפות המהוות כ 60% מרוחב הרחוב. מסעה למכוניות כלומר: “הכביש” כולל החניות ונתיב לתח”צ-  מומלץ צר מאוד 30%-20% מסך הרחוב ונתיב מופרד לאופניים וקורקינטים.
  • איכות אורבנית –רצף אירועים ע”י חזיתות פעילות עם מעט הפסקות, ארכיטקטורה יפה מידי פעם  שמתייחסת לרחוב ולאנשים (-:What Makes a Good Main Street Work  
  • צמצום כמות הרכב פרטי  במרחב הרחוב Tactical Urbanismהגבלת כניסת רכבים ביום ושעה מוגדרים, הפיכת חניות לרכב למקום ישיבה ולבתי קפה, הוספת עציצים על המסעה- להאטת מהירות הרכבים, הרחבתי בפוסט על תחבורה ורחוב מסחרי הפיכת הרחוב למרחב משותף, שילוב ציורים ופעילות קהילתית במקום.
  • שבילים, נתיבים וחניות לאופניים ולקורקינטים. המקושרים בין השכונות למרכז העיר– מביא את הצעירים! וידוע הוא שכולם רוצים להיות איפה שיש צעירים. בפייסבוק של UMO מביאים לנו הרבה מידע על אופניים כולל הובלה ואספקה בCargo Bikes. 
עסקים קטנים במרכז העיר סאן פרנסיסקו
חשיבות מרכז העיר לתושבים 4

ניהול ותחזוקה יומיומיים

זה התחום שלנו המתכננים יותר קשה להשפיע אבל מהנסיון בעולם:

הקמת חברת ניהול מקומית שיושבת במקום ומכירה את כולם וכולם מכירים אותה אשר מטפלת-  גיוון עסקים מעניין ותומך, חלונות ראווה מעניינים, הוצאת סחורה למדרכה מבוקרת, ניקיון, פריקה וטעינה מנוהלים, עידוד עסקים התורמים לכלל הרחוב ושיווק משותף  פעילויות נוספות כמו אמנים, ציירים, דוכנים כולל הקמה,פירוק ושוב ניקיון. דוגמא יפה רחוב הרצל בנתניה

ללמוד על ניהול של יצירת מרכזים והפיכתם למצליחים – Main Street

מכיוון ורשת הרחובות הינו תנאי כל כך מהותי מקיומם של רחובות מסחריים אני מביאה דוגמא, קיצונית אמנם, לשני רחובות בערים שונות ברשתות אורבניות שונות. להלן הסבר גרפי על חשיבות הרשת:

שד.רגר בבאר שבע ב-1-ק"מ 10 רחובות נכנסים ב-5-צמתים 170-300מ' בין הצמתים

Oxford St. London ב-1-ק"מ 35-רחובות נכנסים ב-15 צמתים 50-80-מ' בין צמתים

שד. רגר באר שבע

Oxford st. London

קישורים נוספים:

הרצאה נהדרת של  ג’ף ספק – 

אתר מעולה – The Global Designing Cities Initiative is a program of NACTO

כלים לרחוב מסחרי

שווה לדפדף בחלק מהספרים  בנושא – עירוניות טאקטית

כמובן האתר של ה  – Project for Public Spaces (PPS)

(Re)Building Downtown A Guidebook for Revitalization

עמוד Pinterest עם  מבחר ספרים בנושא הליכתיות