מרכז העיר הוא תמצית העיר עצמה
במרכז אמורים להתקיים חלק גדול מהפעילות הכלכלית, קהילתית, והתרבותית של תושבי העיר. זה מרחב ששייך לכולנו, דמוקרטי ושוויוני לכול. מרכז העיר הוא הלב והנשמה של כל הקהילה. אנשים בכל העולם מחפשים להתקשר עם “הקהילה שלהם” אשר גרה ברחבי העיר והארץ. קיומו של מרכז עירוני פעיל ומצליח מהווה עבור קהילות רבות את המקום למפגש בזכות שייכותו לכולנו. מרכז וותיק או היסטורי מספק גם את תחושת השייכות, לכן אנחנו אוהבים להסתובב בערים עתיקות בעולם ובארץ. בירושלים- עיר הקודש, בעכו וביפו להרגיש את ההיסטוריה בכל סמטה ובמרכז תל אביב -העיר העברית הראשונה.
אם אין לך מרכז בריא, פשוט אין לך עיר בריאה.
בריאות מילת מפתח
בריאות היא מילת מפתח בתקופת הקורונה אבל כבר שנים כולנו עוסקים בבריאות ומגדירים עיר בריאה כתנאי לאיכות חיים גבוהה. לכן גם בימים אלו ותמיד מרכז עירוני פתוח, מוצל, נקי, מטופח, מואר ובטוח לכל הגילאים מהווה תנאי לתחושת הבריאות של העיר. מרכז זה כמובן שיעודד את התושבים להגיע אליו.
שהיית אנשים במרחב הציבורי של המרכז מהווה את המפתח לשגשוג כלכלי של העיר ראה פוסט מרכז עיר חשוב לכלכלה.
בפרויקט של משרדנו – מרכז לישוב קצרין , הפכנו מקום שהפך לחניון מכוניות- סביבה לא נעימה להולכי רגל, למרכז פתוח,מעניין ובטוח, שהמכוניות יכולות ליסוע ולחנות מסביב.היום כל הקהילה מרגישה שיש לה מקום למפגש. בימים אלו נמצאים בביצוע שני מרכזים עירונים פתוחים וותיקים נוספים קריית מלאכי חצור הגלילית שאיבדו את קהל התושבים בשנים האחרונות ואנחנו יודעים, מתהליך תכנון משתף עם התושבים, שהם כולם חולמים לחזור ולבלות במרכז ישן-חדש ומטופח “ששייך להם”.
קיום של תרבות ואומנות על כל גווניה, יוצר מרכז איכותי שמשדר דימוי איכותי לעיר
סקרים מגלים לנו שאיכות חיים גבוהה מוגדרת אצל אנשים כאשר יש להם נגישות נוחה, מגוון עשיר וזמינות לתרבות ואמנות . אכן המדינה והרשויות משקיעות משאבים רבים במבני תרבות. אולם לתרבות ואומנות קשה מאוד לשגשג בוואקום סביבתי, תרבות ואומנות חייבות אנשים מסביבן ולכן כאשר התרבות והאמנות הם חלק מפעילויות נוספות כמו בתי קפה, ברים, גלריות, חנויות ומוסדות ציבור, נוצרת תרבות מקומית. בנוסף לכך הגיוון האנושי ופתיחות לאוכלוסיות מיוחדות מעודד חדשנות, יזמות, יצירתיות. מקומות אלו מושכים את האומנים המקומיים והם מושכים יוצרים נוספים מרחבי הארץ והעולם וזאת החוויה שרובנו רוצים לחוות.
בני נוער מחפשים מקום מעניין ונוח להפגש בו, לכן למשפחות כדאי מאוד שמרכז העיר שבה הם גרים יהיה מקום בטוח ומעניין לצעירים ובכדי שהם לא יצטרכו ליסוע לעיר אחרת ש”שם יותר מעניין”
.Richard Florida – The Rise of the Creative Class
לצערי רוב ההשקעות של מרכזי תרבות ואומנות בישובים ברחבי הארץ בעשורים האחרונים, מרוחקים ממרכז העיר הוותיקה. מתוך חשיבה הפוכה שמגדירה שלמרכז תרבותי נדרש שטח קרקע גדול עפ”י “הפרוגרמות לצרכי ציבור” שהכתיבו ועדיין את התכנון בישראל. למרכזים אלו אכן יש שטח והרבה גדרות מסביבם. אולם מתפקדים באופן חלקי ומתקשים מאוד לעודד אומנים מקומיים וליצור תרבות מקומית.
מרכז עיר מתפקד ואיכותי מגן על ערכי הנכסים של תושבי העיר.
לא פחות חשוב!!
מרכז עיר מוזנח מייצר ערך נכסים נמוך בחלק ניכר מרחבי העיר. התושבים אשר מהווים יותר מ-60% מבעלי הנכסים- דירות וחנויות, מפסידים. התחדשות וטיפוח של המרכז עצמו יעלה את ערכי הנכסים במרכז עצמו ושל השכונות המגורים הסמוכות. הערכים בשכונות מגורים אלו, משפיעות על הערכים בשכונות הסמוכות להן וכך הלאה.
כאשר ערך הנכסים עולה התושבים מרוויחים, אחוז גבוה של תושבים הם בעלי הנכסים בעיר, ואוכלוסייה חזקה חוזרת לגור, לעבוד ולקנות במרכז. למרות החשש מתהליך ג’נטריפיקציה (עליית ערך הנכסים) אשר עלולה לפגוע בהרבה אנשים, מחקרים שנעשו בארה”ב הוכיחו את ההפך.
גאווה מקומית
אחרון אבל באמת חשוב וחביב, כאשר המרכז והרחוב המסחרי הינם יפים ומעניינים, עם עסקים מיוחדים עם אומנות מקומית, תושבי העיר מאוד גאים וממליצים לחבריהם לבוא לבקר ולחוות ולקחת חלק בהצלחה של המקום.
ברחבי העולם קבוצות של תושבים פעילים ורשויות מקומיות מעודדות תיירים להגיע למרכז העיר שלהם. לדוגמא בעיר קטנה בפלורידה Cocoa village שהשקיעה במרכז למען תושבים ובכדי שיגיעו גם תיירים.