ביום חמישי ה 23 בספטמבר פורסם בעיתון דה-מרקר ראיון שערכה אסנת ניר עם עירית סולסי, כותרת המאמר “השכונות האלה מעודדות אנשים, לקחת הלוואות ענקיות ולהיות תלויים בשתי מכוניות”.

“האדריכלית עירית סולסי, ממייסדות עמותת מרחב ובעבר מתכננת במחוז מרכז, נחשפה מקרוב להשפעת הפוליטיקה על התכנון . כיום היא מנסה להעביר את הכוח לתושבים בתהליך ייחודי משתף, ומאמינה שתוכל להביא איכות חיים עירונית — גם למצפה רמון” 

בראיון מספרת עירית סולסי על תהליך תכנון המשתף –  השאררט, שהמשרד עירית דרור אדריכלים עושה ברחבי הארץ בהצלחה רבה. 

התהליך מתחיל בתושבים

“בכל השאררטים שעשינו הגענו לתוצאות שלא היינו מגיעים אליהם בשיתוף ציבור רגיל,” מתארת עירית סולסי, שותפה במשרד עירית סולסי ודרור גרשון אדריכלים אורבניים, המשרד היחיד בארץ שמתמחה בשיטת השאררט. “אם היינו מתכננים את המרכז באופקים במנותק מהעיר, היינו מתכננים כנראה מבנה יפהפה, אבל בחיים לא היינו מוסיפים רחוב כזה”.

“הייחודיות של שאררט היא שצוות התכנון נמצא יחד ועובד יחד מהשטח, עם התושבים ובעלי העניין. לא עושים פגישה וממהרים לחזור לעבוד במשרד, אלא מקימים חלל עבודה בשטח, שומעים, יוצאים להסתובב ולומדים על דברים שתושבים העלו ומעלים מתוך התנסות. העובדה שמהנדס התנועה ויתר המומחים מהרשות יושבים איתנו בתהליך התכנון, ולא מגיבים לתוכניות בשלב מאוחר מאפשרת להגיע לתוצאה מיטיבה יותר. מתכננים ואדריכלים אומרים לי שבחיים לא שהו כל כך הרבה זמן במקום שעבדו עליו.”

כשהפוליטיקה מתערבת בתכנון

עירית סולסי הקימה עם דרור גרשון משרד אדריכלים לפני כ35– שנה, ובשנות ה90– מילאה במקביל תפקידים שונים כאדריכלית צוות דרום בלשכת התכנון במשרד הפנים וממלאת מקום מתכננת מחוז מרכז בוועדת משנה. אל שיטת השאררט, שפותחה בארה”ב ושם הוכשרו סולסי וגרשון לעבוד לפיה, נחשפה במקרה בתחילת שנות ה,2000– דרך אורח בכנס מקצועי בארה”ב שבו השתתפו. במהלך השנים נחשפה סולסי מקרוב להשפעת הפוליטיקה על התכנון ועל הליכי קבלת ההחלטות, המונעות מאינטרסים פוליטיים. לטענתה, בישראל בולט שינוי בתוכניות לאור חילופי ראשי ערים. “אם התוכנית כבר עברה להפקדה ולא ניתן לשנותה, ינסה ראש עיר חדש בחלק מהמקרים להכשיל אותה.”