איפה נמצא מרכז העיר והרחוב הראשי

להעיר את המרכז

הרחוב המסחרי הוא המרכז והלב של כל עיר. הוא הבסיס לכלכלה מקומית משגשגת, המקום למפגש אנשים, בזכותו נוצרים תרבות אמנות ובילוי. בעקבות משבר הקורונה  עסקים קטנים נפגעו וגם חנויות ברחובות נסגרו ועיתונאים בישראל יצאו בכתבות המספידות את הרחוב המסחרי כישות אורבנית. יחד עם זאת הרחוב המסחרי ועליו חנויות מתקיים בכל רחבי העולם כבר אלפי שנים . ובעולם רשויות מקומיות ומדינות משקיעות דווקא עכשיו במתן מענקים ועזרה לעסקים ומשקיעים ברחובות מסחריים במרחב ציבורי פתוח. הם יודעים מה החשיבות החברתית והכלכלית של רחובות מסחריים לעיר שלהם והם יודעים שההשקעה תחזיר את עצמה למרות המשבר. אנחנו מאמינים שגם בישראל זה הזמן המתאים להשקיע ולהעיר את המרכז, לשפר ולחזק את העסקים והרחובות המסחריים למען איכות חיי כולנו.

מרכז עיר שוקק חיים - הקדמה לבלוג
להעיר מרכז - 2

רוב האנשים בישראל אינם גרים במרחק הליכה לצרכים היומיומיים שלהם והם גרים בשכונות תלויות רכב. דווקא מגפת הקורונה חיזקה את ההבנה שאם היו לנו רחובות מסחריים עם מירב השירותים היומיומיים במרחק של 500 מ’ הליכה מהבית ובשטח פתוח זה היה הפתרון המתאים לרובינו. מה עוד למדנו מהסגר שהוטל על כולנו כבר כמה פעמים?  שרובנו רוצים לצאת ולפגוש אנשים, ביום שאפשרו למסעדות ולברים לפתוח שולחנות ברחובות, המונים התיישבו בהם ממלאים את רחובות העיר.  בנוסף למשבר הנוכחי, הועלתה בפני כמה פעמים השאלה: האם בתקופה של קנייה באינטרנט אנחנו צריכים את כל הרחובות המסחריים הישנים?  

לכן החלטנו לצאת בסדרה מחשבות “להעיר את המרכז”  לשתף בידע שצברנו במהלך 15 השנים האחרונות.   מי זה אנחנו?   עירית סולסי ודרור גרשון אדריכלים אורבנים    יחד עם

יהודה עירוני- יען פרויקטים מסחריים ותיירותיים, עוסקים בתכנון ובהתחדשות של רחובות מסחריים, מרכזי ערים ומרכזי שכונות. ביחד ולחוד צברנו הרבה מאוד ידע מלימוד מרחבי העולם והתנסויות בפרויקטים בארץ. אנחנו מציעים במה בכדי להעביר ידע קיים, לשתף ולהמשיך ללמוד.      

מרכז עיר והרחוב המסחרי בעולם משתנה -האם הוא רלוונטי? כן מאוד. אכן יש שינוי משמעותי בדפוסי קנייה של כולנו. מרכז העיר, מרכז השכונה והרחוב המסחרי נמצאים בתחרות גדלה עם אופני קנייה שונים, נגישים וקלים יותר לחלק מהאוכלוסייה בחלק מהמוצרים. עדיין חווית  הרחוב הרב-חושית, המפגש המתוכנן והמקרי עם אנשים מוכרים וזרים והשהייה הלא פורמלית, לא מתקיימים בעולם הווירטואלי.

אנחנו רואים בכל העולם וגם בארץ רחובות מסחריים מוצלחים מאוד  והם כולם  נמצאים במקום הנכון, בנגישות מצוינת להולכי רגל מרחבי העיר, כחלק מאינטנסיביות אורבנית, מסביבם מתקיימים שימושים נוספים ורבים כמו: משרדים, ברים, מסעדות, בתי ספר, מרכזים קהילתיים, גלריות ומוזיאונים, מרכזי תרבות ומקומות היסטוריים. התיירות העולמית, שאנחנו כולנו חלק מאוד פעיל בה, מחפשת ומגיעה לכל הרחובות התוססים האלו ומשתתפת בהם. 

יחד עם זאת, הרבה רחובות מסחריים בישראל מאוד מוזנחים, עשרות שנים של הזנחה קשה אשר יוצרים תחושה של חוסר הזדהות והתנתקות של הקהילה המקומית מהם.

רחוב מסחרי 2
להעיר מרכז7

כל רחוב מסחרי בפני עצמו, הוותיק והחדש חייבים לעמוד בתחרות עם כל העולם האמיתי והווירטואלי. הקניונים, רחובות מצליחים אחרים והאינטרנט. המרכזים  הוותיקים שהם רחוב מסחרי או כמה רחובות חייבים להשתנות, להשתפר ולהתחדש. בעלי העסקים נדרשים ללמוד, להתאגד ולהתחדש. לרשות  העירונית יש אינטרס, לא רק לטווח ארוך, לעודד, ללמד ולתחזק. למדינה בכלל זה יהווה רווח כלכלי חברתי גדול.  

ההשקעה של הרשות והמדינה צריכים להיות במרחב הציבורי בעיקר בכדי לספק תחושה של איכות גבוהה, גיוון, עניין וחוויות נוספות. תנאי חשוב להצלחה תיהיה החזרת ההזדהות של התושבים בעזרת השתתפות פעילה של הקהילה השקעה במרחב הציבורי תעודד השקעה גדולה יותר במרחב הפרטי .על הקשר בין השקעה ציבורית לפרטית   

 עכשיו זה הזמן הנכון שכולנו חייבים להשקיע ברחוב המסחרי מכיוון ורחובות המסחריים המוזנחים לא יצליחו להחזיר את האנשים אליהם, בעיקר את האנשים שיכולים לבחור לאן ללכת או ליסוע והמרחקים בארץ לא גדולים.

בימים אלו המשרד שלנו מתכנן עבור עירית צפת, משרד התיירות והחמ”ת תוכנית לביצוע התחדשות רחוב ירושלים בצפת  בכדי לחדש רחוב, שהיה תוסס והוזנח שנים רבות,שיחזור להיות חלק מהעיר העתיקה שאליו מגיעים עשרות אלפי תיירים כל שנה. ר

אופניים ככלי תחבורה עירוני

במה עוד נעסוק?  

למשל:  למה מרכז עיר חשוב לכלכלה של העיר    על הקשר בין הכיס של העיריה למרכז עיר. 

למה  רחוב מסחרי הוא רחוב מאוד מפונק  כדי להביא את האנשים למקום נדרשים הרבה אמצעים והרבה מאוד ידע שנאסף בשנים האחרונות. מה הם הכלים להתחדשות רחובות מסחריים  אם רחוב מסחרי קשה לתכנון אז התחדשות של מקום שנעזב והוזנח דורש התמודדות עם בעלי אינטרסים רבים והיסטוריה כואבת, זאת בפירוש לא פעולת קסם מהירה. ומי בכלל רוצה לגור במרכז העיר?  אולי רובנו בשלבים מסוימים של חיינו.

רחוב ראשי שוקק חיים ומסחר

*גילוי נאות- את כל המידע שנצרף לבלוג למדנו:

  • ממחקרים ופעולות מכל העולם במהלך 30 השנים האחרונות אשר פתוחות לכולנו באינטרנט. מידע שצברנו באופן אישי תוך כדי הקמת והובלת עמותת מרחב התנועה לעירוניות בין 2004- 2017 ואנחנו ממשיכים ללמוד.
  • מהניסיון בפועל של תוכניות ש-הפקדנו, אישרנו, יצרנו הנחיות, תכננו, פרטנו לפרטים, הוצאנו למכרזים ובנינו בפועל במשרד שלנו עירית סולסי ודרור גרשון אדריכלים אורבנים.
  • הניסון והידע הרב שצבר יהודה עירוני בעבודה עם בעלי עסקים, רשויות מקומיות וממשלת ישראל .