ההיסטוריה העירונית מראה לנו שאי אפשר להחליף מרכז עיר. במיקרים שניסו לעשות זאת נכשלו ביצירת מקום שכל התושבים קוראים לו מרכז העיר. בדרך כלל זה נהפך לעוד מרכז קניות.  

לעיר, לנציגי הציבור ולתושבים כאחד, יש רווח כלכלי, ציבורי וחברתי להתחדשות במרכז העיר הוותיק.  מכיוון ומרכז עיר מזמין, מעניין משגשג ומצליח כלכלית יחזק את כולם. אז למה זה לא קורה?

בהתחדשות מרכז וותיק מומלץ ליישם את כל הכלים ליצירת רחוב מסחרי מצליח.

מרכז עיר קיים וותיק לאחר שנים של התדרדרות והתיישנות מוסיף אתגרים כמו : האופי היחודי וההיסטורי, בעלי עסקים קיימים וזועמים, ריבוי בעלויות וזכויות שונות, רשות מקומית עם ניסיון קשה ותושבים ששואפים לחזור לימי הזוהר אבל סקפטיים. אם רחוב מסחרי קשה לתכנון אז התחדשות של רחוב שהיה מקום, נעזב והוזנח דורש התמודדות עם בעלי אינטרסים רבים והיסטוריה כואבת.

טרנספורמציה, מהפך ושינוי  הם המטרות האמיתיות כמובן  וזה מורכב, מסובך ונראה לחלקנו כ”אין בעיה” ולאחרים “כבלתי אפשרי” מניסיוננו שני הקצוות לא נכונים זה אתגר גדול ואפשרי.

בכדי להצליח נדרשים כלים נוספים להשגת התחדשות הרחוב והמרכז.  בזה אנחנו עוסקים בשנים האחרונות. לדעתנו זה האתגר הגדול והחשוב ביותר בארץ .  מהניסיון המעשי שלנו מתכנון לביצוע בפועל בארבעה פרויקטים שונים:          1. מרכז קצרין  2. – מרכז חצור הגלילית   3.- מרכז קרית מלאכי וביוזמת הרשויות המקומיות והחמ”ת ובימים אלו 4. רחוב ירושלים בצפת  

מרכז קצרין

כלי ראשון -לרתום את כולם כולם כולם

בשל ולאור המורכבות וריבוי המשתתפים במרחב העירוני הוותיק, יש חשיבות לצרף את כולם באופן ישיר ושקוף. עקב חוסר אמון כל כך גדול בין כל בעלי העניין רק מחפשים איפה כל צד מרמה. כנות ושקיפות מאפשרות לפתוח דף חדש. ראה תהליך תכנון משתף שאררט. בתקופה הזאת והצורך בריחוק חברתי, אנו מעדכנים את התהליך מרחוק תוך שימוש בתוכנות וירטואליות.

  • גיוס כל בעלי העניין והקהילה ליצירת החזון המשותף ולגיוס משאבים שונים. בעלי העניין במרכז העיר צריכים לקבוע חזון משותף בעיקר לשם ההתגייסות שלהם. על היתרון של בניית חזון Vission
  • תהליך תכנון משתף- שאררט -משרדנו ניהל ותכננו   ב- 22 תהליכי תכנון ברחבי הארץ, בהשתתפות צוות מקצועי, הציבור וכל בעלי העניין בתכנית, המביא את  מקבלי ההחלטות למקום אחד המייצר שקיפות ואמון. כל הצדדים המעורבים יושבים יחד ועובדים בקרבת האתר במשך מספר ימים להכנת תכנית המתאימה לרוב ולכן ברת ביצוע.

כלי שני - בחינה כלל עירונית

בחינה כלל עירונית להבנת העיר והבנת התהליכים שהובילו להתדרדרות של המרכז הוותיק. רשימת הנושאים לבחינה וניתוח היכולים לעזור בתכנון.   ראה דוגמא לניתוח עירוני שעשינו במרכז ראשון לציון

  • ניתוח מקיף של רשת הרחובות ומרחקי ההליכה בין מקום למקום.
  • ניתוח תחביר המרחבSpace-Syntax  בכדי ללמוד איזה רחובות כדאי לפתוח בכדי לעודד הליכתיות.
  • איפיון הרחובות ואיכות המרחב הציבורי  -איזו חוויה עובר תושב כשהוא הולך למרכז.
  • ספירת הולכי רגל באזור המרכז
  • בחינת התחבורה הציבורית כולל תדירות 
  • צפיפויות של מגורים ותושבים במרחק הליכה
  • מיקום ואיכות מבני הציבור הכלל עירוניים בעיר
דרור גרשון מעביר שאררט

כלי שלישי- יצירת איכות גבוהה

דגש על יצירת איכות גבוהה ומקומית בכל היבט מעיצוב המרחב הציבורי. דוגמא של התחדשות באיכות גבוהה – מרכז הוותיק של נתניה –       

מינהלת מרכז העיר נתניה בזכות ראש העיר מרים פיירברג וכמובן ועלווית פרוינד

  • מדרכות רחבות, מסעות צרות – יתכן וצריך להצר מסעה לרכב
  • הוספת נתיבי אופניים בטוחים לבני הנוער
  • עיצוב מחדש של המרחב התלת מימדי של הרחוב השיטה המעניינת של Form Based Code 
  • שיפור מבני הציבור ושינוי או הוספת שימושים בהם.
  • עיצוב מעניין ואיכותי (לאו דווקא אחיד) של החנויות והחזית שלהם כלפי הרחוב.
  • במרחב הציבורי -הוספת עצים מגוונים וצמחיה נוספת- אנחנו צריכים אותם בשביל צל ובכדי לראות את העלים והפרחים ואת שינוי העונות.
  • ספסלים מסוגים שונים – נדרשים כל כך הרבה ספסלים! מחקרים שלמים מראים לנו את הקשר בין שהייה במקום לכמות מקומות הישיבה.
  • פינות ישיבה
  • לשלב אמנות במרחב עם יכולת נגישות ישירה – לא פסל באמצע מעגל תנועה
  • תאורה להוכלי הרגל ולא רק למכוניות
  • צבעים – אנשים נמשכים לצבעוניות לא לוותר

כלי רביעי - ניהול בשקיפות

  •           הכרת העסקים במקום – לימוד והכרה של כל העסקים ובעליהם ובעלי הנכסים כולל המחזור החודשי שלהם, איזה חודשים טובים ואיזה קשים, מי הלקוחות שלהם ומה הצרות שלהם במקום.
  •       הקמת מנהלת משותפת – המיוצגת על ידי בעלי עסקים, בעלי נכסים, תושבים והרשות המקומית כולם שותפים מלאים ועובדים יחד.
  •            ניהול שוטף ונגיש המגובה ע”י הרשות והתושבים באופן עקבי ומתמשך שעומד ביעדים שנקבעו. המשך התהליך המשתף  בפעולות חברתיות-קהילתיות, בשיווק שכל הישוב לוקח בו חלק, עד לתוכניות חינוכיות, חיזוק מנהיגות מקומית ואירועי תרבות של הקהילה 

כלי חמישי- תוכנית עבודה

בניית תוכנית עבודה ישימה בזמן התכנון. תוכנית הבונה מערכת של אמון.

  • פעולות שניתן לבצע מחר בבוקר -פעולות שלא דורשות אישורים ארוכי טווח אך האימפאקט החברתי הצהרתי שלהם יכול לעזור בקידום ההתחדשות.
  • פעולות קהילתיות במרחב של המרכז 
  • תוכנית לביצוע בשלבים שלא תשתק את כל המרכז לתקופה ארוכה
  • פעולות הסברה בכל שלב ושלב
  • מתן מענה, הדרכה ועזרה לבעלי העסקים המקומים בכל שלב

ברחבי העולם עוסקים בהתחדשות מרכזי ערים כבר כמה עשורים ועם הרבה סיפורי הצלחה (וכישלונות גם).     ל- The Brookings Institution         יש  12 צעדים להתחדשות מרכזי ערים, בכדי להתליח לנו שנדרשים הרבה פעולות

ארגונים כמו Mainstreet America , Projects for Public Spaces  (Re)Building Downtown A Guidebook  Revitalization, Action for Market towns  (בבריטניה),  UrbanMain, 8-80 . עוסקים בהתחדשות מרכזים ורחובות מסחריים בפועל.  כולם מדגישים מהניסיון שלהם שהדרך הבטוחה להצלחה מתמשכת, היא לעבוד כולם ביחד כדי להשיג את היעדים המשותפים. שותפות אפקטיבית  תוך הבנה שלכל מגזר יש תפקיד וכל אחד צריך להבין את חוזקותיו ומגבלותיו. “תכנון מלמעלה” ללא שיתוף, מובילים להפסקת התכנון או גרוע מכך הפסקת העבודות בשטח.

כולם מדווחים שבהתחלה קשה כמעט אף אחד לא מאמין שהמרכז יכול באמת להשתנות,  אולם במירב המקרים כל הספקנים הופכים למאמינים. שינויים בגישה הם איטיים אך תמיכה ציבורית בשינוי תיבנה ככל שהתוכניות יעמדו בעקביות ביעדים. לכן המשך התהליך המשתף עם בעלי העסקים, הרשות וקבוצות עניין תוך כדי קידום התוכניות, עידוד מעורבות קהילתית ומחויבות של כולם לתהליך ולמקום, תטפח אמון ומנהיגות מקומית אשר יכולה לייצר הצלחה לטווח ארוך.