סליחה …פוסט זה עדיין בעריכה…..(-: 

אני תמיד אעדיף לצאת לרחוב לעשות קניות למשל באבן גבירול או בגדים בדיזנגוף. מכיוון ויש עוד רבות כמוני, 

הרבה שכונות בישראל  קיים “מרכז” בשכונה, שהוא בדרך כלל מבנה סגור או פתוח המתפקד כמרכז קניות בעיקר סופרמרקט וחנויות נוספות. לרוב המרכזים יש כניסה אחת בלבד (בטחון).   גם אם הוא ממוקם במרכז הגיאוגרפי של השכונה, עקב תכנון של רחובות מפותלים, רחובות ללא מוצא  וחוסר ברחובות מצטלבים, הכניסה למרכז הנ”ל, לא נמצא במרחק הליכה סביר לרוב הגדול של תושבי השכונה.

בפרוייקט שלנו לשכונה חדשה בגן יבנה יצרנו רחוב מסחרי מעורב שימושים מסחר בקומת קרקע משרדים ומגורים באמצע הגאוגרפי ולאורך כל השכונה. 

בחודשי הסגר של הקורונה, יצאו הוראות של הגבלת הליכה לשירותים חיוניים וקניות נדרשות. אין ספק שבזמן מגפה בטוח יותר לקנות ברחוב כאשר אתה רוב הזמן באויר הפתוח ולחנויות נכנסים מספר אנשים מאוד קטן וכל השאר מחכים בתור באויר הפתוח.  300 מ’ – 500 מ’ הליכה הינו מרחק מאוד נוח להגיע לשירותים וקניות יומיומיות  ולמעטים מאוד מתושבי ישראל יש מסחר ושירותים יומיומיים במרחק הזה. 

לדוגמא  2 מרכזים סגורים שנבנו בשנים האחרונות:

 1. מזרח נתניה “קניון אלון” מרכז לשכונה חדשה בת אלפי יחידות דיור רק ל-  200 יח”ד מתוכם מרחק הליכה של 300 מ’.

אולי זה מסביר את המרכז החדש יותר שהוקם במרחק 1.2 ק”מ משם שגם אליו יכולים להגיע בהליכה 200 יח”ד 

במרכז תחום, סגור או פתוח, כמו בקניונים ראה פוסט על קניונים יש הגבלה על כמות החנויות. אם יש דרישה להרבה חנויות  שכ”ד עולה ומחיר המוצרים בחנויות עולה. הנהלת המרכז תנסה למנוע תחרות על עסקים מסוימים  שתגרום לעליית מחירים נוספת. כשחנויות מתחילות להסגר התחזוקה במקום מתדרדרת והתחושה מאוד לא נעימה.

מרכז העיר סן-פרנסיסקו

מאידך אם החנויות היו ממוקמות על רחוב מתאים  בשכונה, יפתחו כל האפשרויות הבאות:

  • הרחוב מטבעו ארוך ונגיש כך שרוב תושבי השכונה יכולים לגור במרחק הליכה קצר ונוח ממנו.
  • החנויות וחלונות הראווה יהיו חשופים לכל העוברים (רגל, אופניים, תח”צ ומכוניות) מסחר מצליח רק בזכות נראות גבוהה.  
  • גמישות לכמות חנויות משתנה ולתחרות גדולה יותר בהתאם לצרכים של המקום.
  • אין צורך בחברת תחזוקה ושומרים וחניון תת קרקעי אשר ביחד הם עלות נוספת אשר מייקרים את המחירים.
  • מעל לכל רחוב יכול לספק חוויה רב חושית של להסתובב, לשהות, לבלות, לברר, לאכול, לפגוש, להכיר ולקנות במקום אחד  

 

סן פרנסיסקו בקליפורניה הינה דוגמא לעיר מרובת מרכזים שכונתיים   כ 25-30 רחובות מסחריים המשמשים כמרכז מסחרי לתושבים שגרים מסביבם  ובנוסף לכך מרכז עיר – Downtown ומרכזים תיירותיים ליד הים והפירים הוותיקים.

לכל רחוב יש את האופי שלו שנוצר עם השנים ובהתאם לתושבים. ובהרבה מיקרים השכונה כולה נקראית על שם הרחוב המסחרי שלה. עם השנים חלק מהרחובות נהפכו לאטרקציה תיירותית בפני עצמם בנוסף לכך שהם ממשיכים להוות את המרכז לקניות לכל דבר לשכונה הצמודה להם.

לדוגמא : Haight-Ashbury 

1 שפר את חיבורי הקהילה 20
שים את צרכי הולכי הרגל במקום הראשון
הרחב את אפשרויות התחבורה
גוון את השימוש בקרקע
2 תעדוף תחזוקה 28
המלטה המלטה
לנקות הרבה פנויים
שמור על מה שהכי חשוב
3 שלבו את הטבע 38
השתפר בעזרת עצים ונטיעות
עודד גינון קהילתי
חוגגים נכסי טבע ייחודיים
4 חוגגים זהות קהילתית 48
השתמש באמנויות מקומיות כדי לעורר השראה ולעסוק
חבר בין תרבויות מקומיות מגוונות
שמור ונכסים נכסים היסטוריים מחדש
הציגו אוכל מקומי

קישורים רלוונטים

פרוייקט שלנו –  גן יבנה

פרוייקט שלנו – אור יהודה

מאמר – רחובות מרכזיים בשכונות